Mengenai Saya

Foto saya
Kg. Morten, Malacca, Malaysia
Me and Allah knows myself best!!

Nak join bisnes internet? Rujuk di sini....

Selasa, Ogos 19, 2008

Isu Liwat

Assalamualaikum,

Dah lama kita dengar cakap2 orang tantang isu ini dan jadi perbahasan di kedai kopi. Pelbagai telahan di buat dan pandangan dibuat. Ada yang menyokong ketidaksahihan tuduhan tersebut dan ada yang menyokong. Sangat jarang orang menyokong Saiful Bukhari itu. Kenapa? Pisang takkan berbuah dua kali. Peristiwa ini berulang pada masa yang kritikal untuk menjatuhkan seseorang individu dan tuduhan yang pertama telah dibuktikan palsu oleh si penuduh. Jadi, adakah rakyat akan menerima pertuduhan kedua yang berulang? Tanya diri anda sendiri.

Namun fokusnya bukan pada isu liwat, tetapi tentang sumpah yang di buat oleh si penuduh. Ada yang kata boleh, ada yang tak. Sedangkan perkara ini tidak sukar dan jelas hukumnya. Malah, Islam itu mudah dan membawa kepada keadilan. Namun, manusia yang memutarbelitkan hukum, menolak sebahagian dan menerima sebahagian yang merumitkan keadaan. Adakah mereka tidak tahu hukum2 Islam. Kalau tak faqih, kenapa tak rujuk kepada Al-quran dan Sunnah?

Adakah wajar tindakan sumpah oleh si penuduh?

Kita lihat dasar hukum hudud. Umum mengetahui bahawa jika hendak menuduh seseorang, maka kita perlu kemukakan 4 orang saksi dan saksi itu perlulah orang yang benar dalam percakapannya. Maksudnya bukan orang yang diblacklist (kaki bohong).

Mari kita renung sirah, ketika baju besi Khalifah Umar Ibn Khattab di curi oleh seorang Yahudi. Beliau bawa pertuduhannya kepada hakim. Hakim bertanyakan "Wahai Umar, adakah engkau ada saksi bahawa dia mencuri baju besimu?". Umar menggeleng. Oleh kerana tiada saksi, maka si Yahudi tu menang dan bebas daripada pertuduhan tersebut. Terkejut dengan kekalahan Khalifah, terus si Yahudi itu mengaku yang memang dia yang mencuri baju besi beliau dan memeluk Islam kerana keadilan yang ada pada Islam.

Jika kes ini berkaitan munakahat, pertuduhan di antara suami dan isteri, maka boleh digunakan cara sumpah. Ini jelas di dalam Surah An-Nur ayat 4 hingga 9.

Nah, sekarang. Mana saksimu? Tiada saksi, mana buktimu. Kalau ada bukti pun (laporan kesihatan), telah dibuktikan telah dipalsukan oleh doktor yang pertama kali buat check-up terhadap si penuduh. Jika undang2 syariah dikuatkuasakan (malangnya tidak), maka tentulah si penuduh akan kalah kes dan yang tertuduh bebas daripada tuduhan. Akhirnya, si penuduh sampai sanggup bersumpah. Tidakkah si penuduh berfikir akibat daripada sumpahannya? Jika pertuduhannya dusta, maka dia akan menerima balasan atas sumpahannya. Adakah duit berjaya menggelapkan matanya sehingga sanggup membuat sumpahan tersebut.

Jika secara logik pula, jelas berpihak kepada si tertuduh. Kenapa? Kerana kes ini antara orang muda dan orang tua (dua2 lelaki), yang sepatutnya orang muda menang (jikalah ianya secara paksa), melainkan suka sama suka. Kemudian, pinggang si tertuduh pula sakit dan bagaimana dia larat nak melakukan liwat. Ini di antara faltor yang menyebabkan orang ramai tidak dapat menerima pertuduhan ini.,

Saya pernah mendengar salah satu ceramah ust Shamsuri tentang isu pertuduhan zina. Isi dalam ceramah tersebut (yang menggunakan kitab bahrul mazi), menegaskan bahawa jika kita dituduh melakukan zina, kita boleh menafikan walaupun benar kita buat perkara tersebut (jika tiada bukti yang mencukupi). Ini supaya si pelaku tersebut dapat bertaubat dan selamat daripada hukuman. Namun, jika mengaku pun boleh. Bukankah Islam itu mudah dan menyusahkan penganutnya? Namun, dalam kes ini, tunggang terbalik.

Apa yang saya lihat, tindakan anda sangat bercanggah dengan Islam. Saya sarankan agar anda tarik balik sumpahan anda dan ikut prosedur pertuduhan yang sah di sisi syara'. Bukan kerana saya pro-Anwar, namun kerana tindakan anda telah mengelirukan orang ramai terhadap Islam itu sendiri. dan saya menulis artikel ini juga supaya orang ramai boleh jelas dan hentikan perbahasan ini di kedai2 kopi dan di pejabat kerana merugikan Islam sedangkan isu Palestin dan serangan terhadap Islam lebih aula' untuk dibincangkan dan diambil tindakan. Semoga tulisan saya ini, walaupun pasti terdapat kekurangan, mudah-mudahan dapat membuka mata kita. Sekadar menyampai. Wallahu Ta'ala A'lam.

Tiada ulasan: