Mengenai Saya

Foto saya
Kg. Morten, Malacca, Malaysia
Me and Allah knows myself best!!

Nak join bisnes internet? Rujuk di sini....

Khamis, Ogos 21, 2008

Bisnes #2 - Sistem Binary

Assalamualaikum,

Hmm, hari ini saya masih lagi demam. Dah dua hari gamaknya dan mungkin ini adalah kifarah dosa-dosa yang saya lakukan. Semoga saya akan sihat dan dapat meneruskan kehidupan seharian.

Okla, kita teruskan dengan diskusi bisnes yang kedua. Setelah sistem MLM diperkenalkan, Sistem Binary atau piramid telah diwujudkan yang mengambil konsep mencari tajaan daripada sistem MLM. Namun, perbezaan yang agak ketara adalah sistem binary tidak menjual produk. Sistem ini bergantung harap semata-mata pada usaha mencari tajaan. Jika anda tidak berjaya mencari tajaan, maka anda tidak ke mana-mana.

Dalam sistem piramid, seperti bentuk piramid, ahli pertama akan mencari 2 tajaan. Kemudian, 2 tajaan tadi (dikenali sebagai 1st level referral), perlu mencari 2 orang tajaan setiap orang menjadikan 4 tajaan untuk uplinenya. Oleh itu, downlinenya menjadi 6 orang. Proses ini akan berulang sehingga berlapis-lapis. Setiap tajaan yang berjaya di daftarkan, upline akan menerima komisen sekian-sekian dan apabila networknya berkembang dengan baik, maka kayalah dia.

Persoalannya : Adakah kita boleh jadi kaya dengan sistem ini?

Jawapannya : Boleh dan tidak boleh.

Boleh jika anda masuk program ini sebagai salah seorang pioneer atau pemula. Ini bermaksud anda berada d tingkat atas piramid.

Tidak boleh jika anda masuk lewat. Ramai orang telah join di atas anda dan peluang anda untuk mencari mangsa yang belum terkena adalah agak tipis.

Sistem ini agak popular di masa ini, namun terdapat beberapa perkara yang terkandung di dalamnya yang menyebabkan anda perlu berfikir panjang sebelum menyertainya :

  • Tiada produk dalam sistem ini. Kebiasaannya, sistem ini ttidak meletakkan produk. Sebenarnya, konsep ini agak sama dengan satu lagi bentuk bisnes yang dijalankan. Akan saya terangkan dalam post akan datang. Antara sistem yang dapat saya nyatakan adalah "pokok duit".
"Tapi, kami ada produk. Kami tawarkan e-book, web duplicate, etc"
Hati-hati dengan apa yang anda dakwa. Adakah apa yang anda produk adalah benar2 produk yang diperlukan ahli? Kebanyakan sistem ini menggunakan e-book sebagai produk. Namun, malangnya, isi e-book selalunya tidak membawa manfaat kepada pengguna. Penulis lebih banyak menceritakan pengalaman hidupnya dan hanya sedikit yang dapat dimanfaat. Saya pernah membaca beberapa e-book yang kawan saya berikan, dan e-book tersebut seolah-olah berupa buku cerita kanak-kanak. Namun, bukan semua e-book begitu. Ada e-book yang amat bernilai kerana isinya. Ada juga yang menawarkan bonus e-book yang di dakwa berharga ribuan (jika anda penulisnya), tetapi hakikatnya dapat percuma daripada kawan. Oleh itu, jika e-book sebagai produk, jangan letak harga yang tidak masuk akal. Kadang-kadang ianya melebihi harga buku di MPH yang jauh lebih berguna untuk di baca. Juga, e-book tidak memerlukan kos percetakan tidak seperti buku bercetak. E-book boleh dihasilkan tanpa limit.

Web duplicate? Ini sebagai produk? Fikir semula.
  • Kalaupun ada produk, bisnes ini bukanlah bertujuan untuk menjual produk, malah lebih tertumpu pada bisnes mencari kepala. Bakal mangsa pasti akan di jamu dengan janji manis dan ganjaran yang lumayan jika join sistem mereka. Mata pasti akan tertumpu dahulu kepada gambar piramidnya. Dengan itu, mindset terus meletakkan bahawa aku perlu cari orang. Sangat kurang orang yang ambil kisah terhadap produk yang ditawarkan. Oleh itu, di sini, niatnya sudah beralih arah daripada bisnes produk kepada bisnes mencari kepala. (saya lagi prefer sistem MLM daripada sistem ini).
  • Dah ramai, tauke cabut lari. Sama seperti skim cepat kaya, kebanyakan sistem ini akan ditutup dan tauke cabut lari kerana jangka hayat sistem ini tidak lama. Ini keran market akan tepu dan jika perkembangan network terhenti (atau tidak aktif), maka pemilik asal sistem ini akan lari. Yang rugi adalah orang bawahan yang tak sempat nak cari kepala, tetapi orang atasan taklah rugi.
  • Prosesnya berulang-ulang. Setelah network tepu dan tauke cabut lari, pasti akan muncul sistem yang lebih kurang sama dan diberikan brand yang baru. Kononnya lebih hebat daripada program yang lepas. Selalunya, tauke program baru adalah orang yang sama yang cabut lari dulu. Selain itu, sesiapa jua dapat memulakan program ini jika dia tahu bagaimana hendak membangunkan sistem online ini.
Oleh itu, jika ada unsur-unsur di atas yang terbabit dalam sistem binary yang anda ingin join, hentikan le. Lebih baik anda menggunakan skil memujuk dalam menjual barangan daripada menipu orang. Wallahu Ta'ala A'lam.

Tiada ulasan: