Mengenai Saya

Foto saya
Kg. Morten, Malacca, Malaysia
Me and Allah knows myself best!!

Nak join bisnes internet? Rujuk di sini....

Isnin, Ogos 25, 2008

Gantikanlah Sembahyang dengan Solat

Assalamualaikum,

Orang melayu sejak dari dulu biasa menggunakan perkataan sembahyang, malah saya juga menggunakan perkataan ini apabila kita ingin melakukan solat.

Namun, apabila sya meningkat usia dan mula bergaul dengan alim-ulama, kebanyakan ustaz-ustaz sering menggunakan perkataan solat berbanding sembahyang. Malah mereka juga menyeru umat islam agar menggantikan perkataan sembahyang dengan solat. Pada mulanya saya bingung, kenapa perlu ditukar? Bukankah sama saja maksudnya. Beberapa minggu lepas, saya mendapat jawapannya di kelas Malaysian Studies.

Semasa saya menghadiri kuliah Malaysian Studies minggu lepas, pensyarah saya menyentuh topik tentang kepercayaan orang Melayu. Dia mengatakan bahawa orang Melayu suka mencampur2kan agama yang mereka terima. Daripada animisme, hindu, buddha dan akhirnya datang Islam, orang melayu bukannya meninggalkan agama lama dan menganut agama baru, malah merojakkannya. Hakikatnya boleh kita lihat dalam adat yang dipegang kuat oleh orang melayu. Adat2 ini banyak yang bercampur aduk antara hindu, buddha, animisme dan Islam itu sendiri.

Dari itu juga, perkataan sembahyang menunjukkan rupa sebenarnya. Orang melayu dahulu kala menyembah roh nenek moyang yang dipanggil 'Hyang'. Oleh itu lahirnya perkataan sembahyang yang berasal daripada perkataan sembah hyang. Kenyataan ini mengukuhkan keyakinan saya bahawa perkataan sembahyang itu patutlah digantikan dengan perkataan solat kerana itulah perkataan yang lebih sesuai dan tepat. Walaupun hanyalah istilah, namun ia memainkan peranan yang penting dan perlaksanaan ibadah.

Sekadar itu, sedikit perkongsian saya pada kali ini. Ingat sebutlah solat, bukannya sembahyang. (Mungkin nanti saya kaji perkataan bang (azan) pula.)
Wallahu Ta'ala A'lam.

Tiada ulasan: