Mengenai Saya

Foto saya
Kg. Morten, Malacca, Malaysia
Me and Allah knows myself best!!

Nak join bisnes internet? Rujuk di sini....

Ahad, Ogos 31, 2008

Apakah erti kemerdekaan bagi saya?

Assalamualaikum,

Pertamanya, Selamat menyambut hari kemerdekaan. Artikel ini bertujuan untuk saya meluahkan apa yang saya rasa untuk setiap kali kemerdekaan dan membuat mata anda tentang apa yang saya faham tentang kemerdekaan ini.

Malam tadi saya tidak tahu bagaimana sambutan kemerdekaan di KL kerana saya berada di Tronoh dan di bilik saya. Hanya tahun lepas saya berpeluang merasai suasana sambutan kemerdekaan di KL (lebih tepat di KLCC). Ketika itu saya sedang menjalani internship. Saya bersama ramai lagi rakan-rakan daripada DPPWP dan Selangor menjalankan ekspedisi dakwah menyebarkan flyers buat pengunjung di KLCC. Sepanjang ekspedisi saya dapat lihat berbagai ragam manusia dan perangai hasil corakan budaya yang masih ditinggalkan oleh British. Namun, yang lebih mengejutkan saya adalah majoriti adalah orang Indonesia dan Bangladesh. Ingatkan orang Melayu. Kenapa mereka berada di sini? Untuk menyambut kemerdekaan yang bukan mereka punya. Dan mereka menyambut perayaan merdeka tanpa mengetahui apa-apa, hanya tertarik dengan konsert yang diadakan dan menunggu bunga api tepat pukul 12 tgh malam. Setelah itu, kami berjalan-jalan di sekitar KL untuk melihat 'pemandangan' di hari merdeka. (sambutan rasmi kemerdekaan di Dataran Merdeka).

Apakah itu erti kemerdekaan? Bagi saya, saya tidak begitu ghairah menyambut kemerdekaan kerana kita masih dijajah. Kemerdekaan yang kita kecapi adalah daripada satu aspek iaitu fizikal. Tiada orang putih yang memerintah dan menindas kita di sini. Namun, dari aspek yang lain, kita masih belum bebas. Itu yang saya hampa. Bukan bermaksud saya tidak menghargai kemerdekaan ini. Saya bersyukur tiadanya penjajah di negara ini, tapi saya sedih kerana ramai yang tidak tahu hakikat sebenar tentang kemerdekaan.

Memanglah penjajah telah tiada, tapi mereka tinggalkan budaya dan undang-undang mereka. Cuba ingat, siapa yang gubal perundangan? Orang putih, Reid!! Jadi secara tak langsungnya, mereka yang memerintah kita. Jadi, kalau mereka tak buatkan undang-undang untuk kita, siapa? Nampaknya kita lupa bahawa undang-undang telah siap digubal. Undang-undang yang paling sempurna dan membawa keadilan kepada semua, tanpa mengira agama dan bangsa. Itulah syariah yang mencakupi segala aspek kehidupan manusia. Namun, ada yang boleh manusia gubal seperti undang-undang jalanraya. Namun, sedihnya orang Islam sendiri yang menolak syariah dilaksanakan lebih daripada orang bukan Islam kerana mereka mereka dakwa tiada keadilan dalam Islam. Mereka perlu berhati-hati kerana ini boleh membawa kepada kekafiran kerana menolak hukum Islam adalah sama dengan mengingkari arahan Allah dan lawan Allah. Nauzubillahi min Dzalik.

Itu baru undang-undang. Mari kita lihat anak-anak muda pula. Lihat sendiri anak-anak kita. Lihat budaya yang mereka amalkan. Pergaulan bebas, maksiat, pakaian yang tak cukup kain (walaupun ibubapa mereka mampu membeli kilang kain). Inilah hasil daripada warisan penjajah yang kita banggakan. Inlah hasilnya apabila Islam tidak diamalkan dengan sebenarnya. Islam diwajahkan dengan jenama yang menutup wajah sebenar, Islam Hadhari!!

Kita beralih kepada sejarah pula. Catatan sejarah mengangkat golongan nasionalis dan UMNO sebagai hero yang memberikan kemerdekaan buat Tanah Melayu. Namun, fakta sebenar tak dapat disembunyikan selama-lamanya. Kajian yang dibuat oleh Ustaz Ridhuan Mohd Noor, telah membuka mata saya tentang pejuang kemerdekaan yang dilupakan dan dihilangkan daripada buku teks sejarah. Golongan yang dimaksudkan adalah golongan yang memperjuangkan agama iaitu Ulama'. Semua pernah dengan nama Tok Janggut? Beliaulah salah satu Tuan Guru yang memimpin rakyat menentang orang putih. Di Indonesia, pula Imam Diponegoro memimpin orang indonesia menentang Belanda.

Catatan sejarah melabelkan perjuangan mereka sebagai perjuangan peribadi. Namun, sedarlah siapa yang sebenarnya memberikan definisi sedemikian. Itulah British. Dan mereka mendoktrinkan golongan elit melayu di sekolah inggeris supaya orang melayu disembunyikan daripada kebenaran. Dan perhatikan pendidikan golongan nasionalis ini. Mereka berpendidikan Barat. Namun, bukan semua golongan nasionalis sama.

Sebenarnya, perjuangan golongan ulama' inilah perjuangan yang sejati. Menentang penjajah adalah menentang pendudukan mereka, agama dan undang-undang yang mereka bersih daripada tanah air kita. Dan tidak seperti yang Barat momokkan, golongan ini memperjuangkan agama dan tanah air mereka kerana Barat telah mengugat agama dan mancabuli tanah air kita. Mungkin ada yang mendakwa bahawa tindakan mereka adalah berbentuk keganasan dan kemerdekaan sepatutnya dicapai dengan perbincangan. Namun, kita perlu ingat dengan siapa yang kita hendak berbincang. Barat yang terkenal seribu perjanjian yang sering dimungkiri. Oleh sebab itu, perjanjian bukan jalannya untuk mencapai kemerdekaan.

Golongan inilah yang juga menaikkan semangat orang Melayu untuk menentang penjajah menerusi penulisan. Orang putih melihat tindakan mereka akan bakal menjatuhkan mereka, maka pelbagai usaha dijalankan untuk mengharamkan gerakan golongan ulama' dengan memberi sokongan kepada golongan yang pro-Barat. Hizbul Muslimin pernah diharamkan dan disifatkan sebagai "Bahaya daripada Gunung" kerana ditubuhkan di Gunung Semanggol. UMNO pula diangkat kerana berpihak kepada mereka.

Saya paparkan 2 gambar yang tiada dalam buku sejarah kita tetapi British simpan untuk disembunyikan.

Lihatlah betapa kejamnya apa yang orang putih lakukan terhadap ulama' kita. Gambar ini diperolehi oleh seorang pengkaji sejarah dari UK ketika dia membelek buku2 di England. British tidak dapat menyembunyikan fakta sebenar dan tidak boleh memperbodohkan orang Islam selamanya.

Oleh itu, pada sambutan kemerdekaan yang ke-51 ini, mari kita bermuhasabah tentang realiti masa kini. Sedarlah bahawa kita belum merdeka sepenuhnya. Perjuangan kita masih berjalan dalam menegakkan kalimah Allah di muka bumi ini. Laungan "Hidup Melayu" tidak akan membawa kita kepada kemerdekaan yang saya maksudkan, hanya laungan "Allahuakbar" dan "Hidup Islam" yang akan menyelamatkan kita daripada musibah ini dan memberikan kemerdekaan yang hakiki. Sekian saja cetusan saya pada kali ini. Salah dan silap harap dimaafkan. Wallahu Ta'ala A'lam.

Tiada ulasan: