Mengenai Saya

Foto saya
Kg. Morten, Malacca, Malaysia
Me and Allah knows myself best!!

Nak join bisnes internet? Rujuk di sini....

Selasa, Ogos 12, 2008

Isu carik duit.

Ahad lepas, di dalam usrah yang saya kendalikan dengan adik-adik, tiba-tiba seorang adik usrah saya bertanyakan soalan tentang perniagaan internet. Kebetulan saya juga mulakan usrah dengan tazkirah tentang mencari rezeki.

Adik usrah saya bertanyakan tentang Buluhmas. Dia hampir-hampir nak join, tapi bila saya buka topik ini, dia tangguhkan dahulu. Saya tak berani nak berikan hukum, namun saya suruh dia kaji dahulu sistem buluhmas ini.

Namun, bukan tujuan saya hanya untuk membahaskan tentang buluhmas sahaja. Banyak lagi program dan syarikat yang menjerat umat islam. Oleh kerana syaitan berjaya memujuk manusia untuk kejar, maka yang bergelar ustaz juga ada yang kelabu mata mengajak orang join program mereka.

Ada pelbagai jenis perniagaan yang dijalankan di internet dan banyak yang menipu manusia. Di antaranya adalah MLM (Multi-Level Marketing), sistem pyramid (binary), hyip (High Yield Investment Program), Program-program surfing (Autosurf, PTC, PTR dsb), sistem derma-menderma dan lain-lain (kalau saya jumpa).

Niat saya untuk menulis ulasan sebegini adalah kerana :
1) Sebagai peringatan kepada diri saya sendiri.
2) Agar terselamat daripada di persoalkan di akhirat kelak, kerana tahu tetapi tidak disampaikan pada orang lain.
3) Kerana kesian melihat ramai orang islam (juga kawan-kawan saya) yang tertipu dan bergolok bergadai join program yang akhirnya hilang begitu saja.

Insyaallah, saya akan sambung penjelasan satu persatu dalam episod yang akan datang. Semoga menjadi kebaikan bagi kita semua. Wallahu Ta'ala A'lam.

Tiada ulasan: