Mengenai Saya

Foto saya
Kg. Morten, Malacca, Malaysia
Me and Allah knows myself best!!

Nak join bisnes internet? Rujuk di sini....

Khamis, Ogos 28, 2008

Bisnes #3 - Paid to surf

Assalamualaikum,

Kita beralih kali ini kepada program yang berasaskan surfing dan advertisement. Ada beberapa program yang saya ada pengalaman mengenainya dan ada yang melalui pembacaan.

Paid to surf terbahagi kepada beberapa bahagian, antaranya :

1) Autosurf
Konsep autosurf adalah pengiklanan berbayar dimana setiap ahli perlu melihat iklan ahli lain selama masa yang ditentukan dan jumlah iklan yang ditentukan. Setelah selesai menonton iklan (atau tak tonton pun takpe), ahli akan dibayar dengan beberapa peratus daripada duit yang anda bayar.

Berapa yang anda nak masuk terpulang pada anda. Minimum RM10. Lagi banyak anda masuk, lagi banyak pulangan. Ada yang menawarkan pulangan 160-180% daripada pelaburan anda. Anda juga dapat mengiklankan website anda dengan hits sebanyak mana anda laburkan.

Persoalannya, bagaimana syarikat dapat membayar keuntungan 80% kepada setiap ahli? Mereka menjawab bahawa mereka ada membuat pakej advertising dimana kita boleh membeli hits untuk kita paparkan web kita kepada ahli2. Ini mungkin benar, tetapi berapa ramai yang akan jadi advertiser ini? Oleh itu, tiada jaminan yang syarikat akan dapat keuntungan besar daripada penjualan iklan dan mampu untuk membayar kepada ahli. Ini kerana janji mereka agak besar dan terdedah kepada penipuan. Dan memang ya, berlaku penipuan.

Beberapa site autosurf yang popular dan telah gulung tikar (larikan duit ahli setelah mencapai target penipuan) : Studiotraffic, Netbiz2u (malaysian, saya terkena) dan myfreeads (malaysian, pun terkena). Lepas myfreeads, saya terus serik.

Satu lagi site autosurf, namun yang ini adalah percuma untuk join, tak perlu tanam duit. Surfjunky. Mula-mula saya jumpa saya ingatkan boleh buat duit. Cara yang sama, kita tengok iklan namun perbezaannya adalah kita dibayar mengikut masa kita tonton dan tiada limit untuk surf. Ini peluang yang baik bagi saya yang mempunyai internet akses yang percuma 24jam dan elektrik percuma. Saya cuba untuk 2-3 hari. Kemudian saya surf lagi dan terjumpa pula perbincangan forum yang mendakwa bahawa autosurf itu scam. Dakwaan ini berdasarkan pengiraan bayaran dari advertiser dan kepada ahli adalah tidak munasabah dan menyebabkan syarikat rugi besar. Dan ada ahli yang telah digantung keahlian atas alasan yang tidak munasabah. Hingga tika saya menulis artikel ini, surfjunky masih beroperasi. Mungkin masih tidak serik lagi menipu advertiser dan ahli.

2) Paid to Click, Paid to Read E-mail etc...

Sama seperti autosurf, cuma kali ini surfing secara manual dimana kita perlu klik setiap iklan untuk tempoh masa yang ditentukan. Dahulu, PTC dan PTR dikalisifikasikan sebagai scam. Ini kerana janji yang tidak munasabah hanya dengan membaca e-mail dan klik iklan. Ada yang menawarkan sehingga 100USD untuk satu e-mail, advertiser gila mana yang nak bayar camtu?

Tapi kini, PTC mula berkembang dan stabil semula. Namun, bukan semua yang jujur. Ada yang membayar dan ada yang menipu. Kenapa PTC mula dipercayai semula? Ini kerana, rate yang dijanjikan adalah munasabah iaitu 0.01USD bagi setiap klik. Dan setiap hari kita antara 10-15 iklan untuk diklik. Namun, ianya agak membuang masa (satu iklan perlu dilihat dalam masa 30 saat) dan jika anda seorang yang sibuk, jangan join program ini.

Ini adalah list PTC yang telah disahkan scam, mungkin ada yang baru scam macam daddybux.com yang domainnya telah tamat. Ada yang menerima nasib yang malang dan telah dihack (mereka tidak serious menjalankan bisnes dan memasang web yang mudah untuk digodam). http://www.squidoo.com/ptc-scam-list

Sekian sahaja untuk masa ini. Nantikan post saya yang lain. Nasihat saya, sebelum tergerak hati nak join mana2 program, lakukan sedikit effort untuk dapatkan maklumat lanjut tentang penipuan di internet atau tanya yang pakar. InsyaAllah, setelah habis saya terangkan kesemua jenis bisnes yang terdapat di internet, saya akan update program2 (yang baru muncul) dan tulis review tentangnya. Wallahu Ta'ala A'lam.

Tiada ulasan: