Mengenai Saya

Foto saya
Kg. Morten, Malacca, Malaysia
Me and Allah knows myself best!!

Nak join bisnes internet? Rujuk di sini....

Jumaat, Ogos 29, 2008

Bisnes #4 - Data Entry @ Data Typist

Assalamualaikum,

Kali ini adalah berdasarkan pengalaman saya, kerana saya pernah tertipu. Iklannya berbunyi :
"Kerja sambilan di rumah, juru taip data. Kami menyerahkan kerja-kerja menaip data yang diserahkan oleh syarikat-syarikat. Anda dikenakan yuran pengenalan kerana kami mengumpulkan kesemua kerja-kerja yang anda boleh lakukan" Lebih kurang begitulah, namun gaya bahasanya mungkin berubah-ubah samada betul2 menipu atau berhelah dengan mangsa.

Mula-mula kita fikirkan bahawa kita akan menerima tugas memasukkan data dalam bentuk hardcopy kepada softcopy untuk syarikat yang memerlukan perkhidmatan seperti ini. Bagaikan clerk, namun kita berkerja dirumah dan tidak menjadi permanent employee bagi syarikat. Jika ini yang anda fikirkan ketika membaca iklan perniagaan ini, anda tertipu dan salah.

Mereka menjanjikan untuk memberikan panduan bagaimana untuk menjalankan tugas ini. Namun, sebenarnya guide yang mereka berikan adalah menyuruh anda untuk menipu orang lain untuk menjadi "data typist" yang baru dan anda hanya perlu passkan guide yang anda telah terima kepada mangsa baru anda.

Ketika saya join, saya dikenakan bayaran RM20 dan mereka menyuruh saya mengenakan bayaran juga kepada mangsa baru saya. Ini adalah satu penipuan yang besar kerana apa yang dinyatakan adalah jauh berbeza dengan realiti. Satu-satunya data yang anda taip adalah alamat e-mail dan data peribadi mangsa baru. Proses penipuan ini akan berulang dan saya masih dapat melihat iklan seperti ini berlegar di iklanpercuma.com. Kesian, ramai yang masih terperangkap dan ingin memerangkap orang lain.

Oleh itu, pesan saya pada pembaca budiman, jika anda menerima/melihat iklan yang tertulis perkataan "data typist" "clerk" "kerani" dan seumpamanya, abaikan. Jangan termakan jerat yang tak lazat mahupun berkhasiat. Wallahu Ta'ala A'lam.

Tiada ulasan: