Mengenai Saya

Foto saya
Kg. Morten, Malacca, Malaysia
Me and Allah knows myself best!!

Nak join bisnes internet? Rujuk di sini....

Isnin, Mei 25, 2009

Keputusan Mahkamah Rayuan Diakui Tepat?

Assalamualaikum,

Saya baru terbaca satu berita di Utusan.com.my hari ini, tentang keputusan Mahkamah Rayuan telah diakui tepat oleh 'seseorang'. Siapa orang itu. Dia adalah Lord Lester, salah seorang ahli Queen's Counsel. Pak Najib begitu berbangga apabila skrip drama Mahkamah Rayuan telah mendapat pengiktirafan daripada seorang yang berperingkat internasional. Seolah-olah pandangan orang putih tu menandakan tiada keraguan dalam keputusan mahkamah tersebut, dan tiada siapa, hatta pakar perundangan Malaysia dapat membantah.

Pak Najib juga membidas kata-kata DSAI bahawa badan kehakiman di negara di ragui ketelusannya. Bagi saya, itu bukan sahaja pandangan beliau, malah pandangan 'Hakim Rakyat'.

Kenapa pandangan Lord Lester begitu diangkat sehingga menjadi titik noktah bagi pertikaian ini. Jangan kita lupa akan sejarah. Siapakah yang menjadi sekutu dan pro kepada British (Lord Lester adalah orang British). UMNO dan Parti Perikatan? Tepat sekali. Jikalau dahulu mereka boleh mandapat sokongan penuh British, manakan tidak sekarang. British pasti tidak akan mengecewakan mereka selagi mana mereka menjalankan misi yang telah diperturunkan kepada Perikatan sebelum mereka berundur daripada Malaya.

Apakah misi tersebut, pertama, meneruskan sistem pentadbiran yang telah mereka corakkan dengan perlembagaan yang direka oleh Reid. Dengan ini, sistem perundangan Islam tidak mendapat ruang yang secukupnya sebagai sistem perundangan yang utama bagi umat Islam. Buktinya, sistem perundangan Islam hanya mendapat tempat dalam Mahkamah Syariah yang biasanya mencakupi hal rumahtangga, harta pusaka dan beberapa perkara kecil lagi. Bagaimana dengan hukum jenayah yang dalilnya terdapat dalam Al-quran dan Al-Hadis?

Misi kedua adalah pemisahan di antara dunia dan agama, ataupun sekularisme. Mungkin sekarang tak nampak sangat fahaman sekularisme seperti di Turki di bawah pemerintahan Mustapha Kamal At-Tartuk, kerana telah di baluti dengan topeng Islam Hadhari. Tapi, sebenarnya penolakan Islam dan hal dunia memang ada. Apabila mereka menghalang kuliah dan ceramah diadakan, malah mendakwa masjid telah dipolitikkan. Ketahuilah, bahawa politik itu juga sebahagian daripada Islam. Saya juga tidak setuju ada orang mendakwa bahawa politik itu kotor dan kumpulan dakwah tidak sepatutnya menyertainya. Bagi saya, politik itu asalnya suci, namun tangan manusialah yang telah mengotorkannya apabila dunia dijadikan matlamat utamanya. dan dengan itu juga saya masih tetap menyokong parti Islam.

Atas dua misi ini, yang telah dijalankan selama 50 tahun, maka British beredar dan meneruskan sokongan kepada mereka. Kalau setakat pandangan penaung kamu, saya pasti rakyat tidak makan. Cuba tanya orang lain selain British, apa pandangan mereka? (selain daripada negara yang menjadi barua British). Saya masih lagi tidak menyukai British dan perundangan yang telah mereka tinggalkan kerana kemerdekaan ini masih tidak sempurna.

Tiada ulasan: