Mengenai Saya

Foto saya
Kg. Morten, Malacca, Malaysia
Me and Allah knows myself best!!

Nak join bisnes internet? Rujuk di sini....

Sabtu, Mei 23, 2009

Penanti - Saat yang dinanti

Assalamualaikum,

Semasa saya menulis artikel ini, baru 2 jam berlalu setelah penamaan calon di Penanti. 4 calon akan bertanding, Dr. Mansor dari PKR dan 3 lagi calon Bebas, Aminah Abdullah, bekas ketua wanita PKR Pulau Pinang, Nai-Khan Ari, bekas pemimpin Gerakan yang berbangsa Siam dan orang yang tidak serik dengan kekalahan di Bukit Gantang, Kamarul Ramizu (ke Khairul Romizu) Idris. Pilihanraya kali ini, menyaksikan tiada penyertaan daripada BN, yang telah mengurangkan rencah pilihanraya.

Namun, penyokong PR masih tidak boleh berasa lega kerana masih ada tiga calon Bebas yang tidak kita ketahui maksud mereka. Kita tidak boleh memperlekehkan mereka. Jika kita alpa, peluang mungkin diambil untuk salah seorang daripada mereka untuk menang dan mereka juga bebas untuk memasuki mana-mana parti. Barangkali ada calon bebas yang dipasang oleh BN untuk menutup kehadiran mereka, manalah kita tahu. Walaupun mereka mendakwa tidak berminat untuk bertanding, namun lain pula di Manek Urai. Bagaimanapun, bertandinglah seperti biasa kita bertanding dalam pilihanraya sebelum ini. Cuma kurang sengit.

Saya juga ingin mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham Paksu Will atau Haji Ismail Yaakob di atas pemergian beliau pada pukul 5.50 pagi Jumaat (22 Mei) di Hospital Raja Perempuan Zainab II, Kota Bharu. Dikatakan punca kematian adalah sakit jantung. Kematian Paksu Will menandakan satu lagi pilihanraya kecil akan berlangsung di Kelantan. Maka, ahli Pas perlu bersiap sedia untuk melawan bakal calon BN (BN menyatakan kesudian untuk bertanding).

-pola pilihanraya kecil menunjukkan pilihanraya kecil telah berlaku disetiap negeri Pakatan Rakyat, kecuali Selangor (hampir-hampir ada dalam kes Elizabeth Wong)-

Persoalannya, kenapa di Penanti tak mahu lawan, tapi nak lawan pula di Manek Urai. Bukankah Manek Urai itu kubu kuat Pas? Ke takut dituduh pengecut jika Manek Urai juga BN tarik diri. Apakah alasan yang nak dikeluarkan lagi? Namun, yang pasti keputusan ini adalah keputusan Najib secara tergesa-gesa tanpa berbincang pimpinan tertinggi BN dan dibuat ketika beliau berada di Singapura. Dan yang pasti, Pas akan menang dan ini akan menjadi kekalahan kelima buat BN.

Tutup cerita tentang Penanti dan Manek Urai. Kita beralih tentang isu Perak. Akhbar dan rakyat melahirkan kekejutan dengan berita keputusan Mahkamah Rayuan semalam. Saya juga terkejut ketika menonton Astro Awani ketika keputusan Mahkamah diumumkan semalam. Hanya 5 minit diperlukan untuk menetapkan keputusan bersama. Hebat dan 'adil' sungguh hakim ini hingga digelar Hakim Luar Biasa. Hakim tersebut adalah Datuk Md Raus Shariff, Datuk Zainun Ali dan Datuk Ahmad Maarop. Hasil keputusan mereka, maka Zambry Gandhi 'sah' sebagai MB. (Saya, personally masih tidak dapat menerima kesahannya).

Masa yang diambil menimbulkan prasangka bahawa keputusan ini telah direncana terlebih dahulu dan hakim-hakim tersebut memainkan peranan sebagai boneka. Bukan sahaja mereka mengesahkan bahawa Zambry sebagai MB Perak, malah mereka juga mengesahkan bahawa Sultan berkuasa penuh untuk memecat Ir Nizar tanpa perlu usul undi tidak percaya. Ketika diminta hujah bertulis, hakim Md Raus meminta tempoh seminggu untuk menyiapkannya (banyak benda yang boleh dilakukan dalam tempoh seminggu). Akibat daripada keputusan ini, Ir Nizar akan merujuk pula kepada mahkamah yang lebih tinggi, iaitu Mahkamah Persekutuan. Sama-sama la kita tunggu.

Konflik di Perak makin teruk ekoran keputusan Mahkamah Rayuan ini. Daripada turun naik setiap mahkamah, berjumpa dengan banyak hakim, bukankah lebih baik keputusan ini ditentukan oleh 'hakim' yang terbaik? Serahkan pada 'hakim rakyat' untuk tentukan dengan membubarkan DUN. Namun, seperti yang maksudkan dalam post lalu, bahawa BN takut dengan pembubaran DUN. Walaupun mereka dapat mengawal hakim-hakim boneka tersebut, namun mereka telah hilang kawalan terhadap rakyat yang telah diperbodohkan selama 50 tahun.

Cukup disinilah posting saya, Insyaallah kita nantikan perkembangan terbaru dalam dunia politik yang kotor. Hanya satu sahaja yang dapat menyucikannya semula, iaitu Islam. Wallahu Ta'ala A'lam.

Tiada ulasan: