Mengenai Saya

Foto saya
Kg. Morten, Malacca, Malaysia
Me and Allah knows myself best!!

Nak join bisnes internet? Rujuk di sini....

Rabu, Mei 20, 2009

Pengkomposan - Mari Kurangkan Sampah (Part 2)

Saya sambung lagi tentang pengkomposan. Saya dah janji dan saya perlu tepati. Maaf la lambat sikit.

Basic tentang pengkomposan;
Ia adalah proses penguraian bahan organik dengan bantuan mikroorganisma (atau bakteria) kepada bahan yang menyerupai humus (baja organik). Sebenarnya proses ini bukanlah baru, kerana ia sentiasa berlaku di persekitaran kita secara semulajadi. Cuma kini, manusia mengkomersialkan dan mempercepatkan proses ini untuk mendapatkan keuntungan.

Anda buang sisa makanan anda ke tanah/lubang dan biarkan. Apa yang terjadi? Makanan tersebut akan mereput dan hilang, bercampur dengan tanah. Hasilnya, tanah tersebut menjadi subur. Inilah basic kepada pengkomposan, teknik yang tidak susah untuk difahami, hatta kanak2 juga boleh mengamalkannya.

Untuk mengkomersialkannya, dua perkara perlu dipertimbangkan; kualiti dan masa. Jika kedua-dua ini dapat dioptimumkan, maka produktiviti juga meningkatkan. Namun, untuk memanipulasikan dua perkara ini, kita perlu tahu apa faktor yang mempengaruhinya:
1) Mikroorganisma
Penting tapi tak perlu dimanipulasikan. Ini kerana bakteria terdapat dimana-mana. Cuma perlu tambah sedikit tanah atau najis haiwan. Namun berbeza jika kita menggunakan makroorganisma seperti cacing tanah. Pemilihan cacing tanah yang betul akan menghasilkan hasil yang berkualiti tinggi.

2) Suhu
Juga tak perlu dikawal kerana tiga jenis bakteria bekerja pada julat suhu yang berbeza (Psychrophiles - 0-15C, Mesophiles - 15-40C dan Thermophiles - 40-70C). Namun, suhu dikawal dalam teknik kompos yang menggunakan reaktor.

3) Makanan
Ini antara resepi yang penting dalam pengkomposan. Ini kerana, apa yang anda masukkan atau 'feed' kepada organisma akan menentukan kualiti baja kompos. Namun, ada juga bahan yang tidak sesuai untuk dikompos seperti:
- tulang - lambat reput
- bahan-bahan yang dicemari dengan bahan toksik
- najis haiwan peliharaan atau manusia kerana mengandungi pathogen yang berbahaya.
- tumbuhan yang berpenyakit - kerana penyakit tersebut akan berjangkit juga kepada tumbuhan yang menggunakan baja yang terhasil.

Adunan makanan tersebut juga perlu dimanipulasikan dengan faktor C/N ratio atau nisbah karbon dan nitrogen (kalau tak paham, tanya guru sains anda). Nilai optimum untuk mengdapatkan baja berkualiti tinggi adalah 25. Namun, jika anda ingin lakukan di rumah, tak perlu beli analyzer yang mahal semata-mata ingin mengira kadar C/N ratio bagi sisa pepejal anda. Cukup dengan beberapa andaian:

- Sisa makanan mengandungi C/N ratio yang agak rendah, sekitar 70-100.
- Rumput hijau mengandungi banyak nitrogen, oleh itu C/N rationya rendah.
- Daun kering mempunyai banyak karbon, oleh itu C/N rationya tinggi.

Anda juga boleh google untuk mendapatkan andaian C/N ratio bagi beberapa jenis sisa yang lain.

4) Udara/Oksigen
Bakteria ini memerlukan oksigen untuk bekerja. Oleh itu, bekalan yang secukupnya diperlukan. Jika kekurangan, proses yang asalnya aerobic akan bertukar kepada anaerobic dan ini akan menghasilkan bau yang kurang menyenangkan.

Jika disektor komersial, pam dan paip digunakan untuk membekalkan udara atau mesin penggaul yang dipasang pada traktor digunakan. Namun, untuk dirumah, hanya cukup dengan menggaul dengan cangkul atau alatan lain.

Inilah faktor2 atau resepi yang mempengaruhi hasil pengkomposan kita. Jadi, bagaimana jika anda ingin melakukannya dirumah? Perlukah modal yang banyak untuk membeli alat-alat yang canggih. Susahkah hingga perlu mengupah orang? Jawapannya; tidak, tidak dan tidak.

Saya akan ajarkan cara mudah untuk anda lakukan dirumah.
1) Cara mudah
Samada menggunakan bekas dawai atau gali lubang, anda hanya perlu masukkan sisa-sisa makanan, campurkan dengan daun hijau dan daun kering, gaulkan dan siram dengan sedikit air (oh lupa, air juga resepi untuk pengkomposan). Biarkan. Seminggu sekali perlu digaul untuk membekalkan udara. Baja kompos akan siap dalam 2-3 bulan.

2) Baja terus untuk tumbuhan.
Anda suka tanam bunga? Sebelum anda tanam bunga tersebut, gali lubang dan masukkan sisa-sisa tersebut dan kambus. Tanam bunga di tempat tersebut setelah baja tersebut dijangka terhasil.

3) Tong kompos
Anda boleh tukar atau ubah suai sedikit tong sampah atau apa-apa bekas yang tak digunakan lagi untuk dijadikan tong kompos. Gunakan kreativiti anda supaya tong tersebut boleh diputarkan dari masa ke semasa supaya bahan-bahan tersebut dapat digaul.

Untuk projek pengkomposan ini berjaya, pengasingan dari awal adalah amat penting. Jangan campurkan sisa makanan dengan plastik, kertas dan bahan-bahan yang tidak sesuai dengan pengkomposan. Mungkin perlu adalah disetiap rumah, tiga jenis tong. Tong 1 = tong kompos, tong 2 = untuk kertas dan tin dan tong 3 = untuk plastik. Dengan ini, bukan sahaja kita boleh mengurangkan penghasilan sisa pepejal, malah kita juga boleh dapat untung dengan baja free, jual kertas, tin, plastik dan kaca untuk recycle.

Akhir kalam, bersama-sama kita manfaatkan apa yang telah saya sampaikan dalam usaha untuk menjaga alam persekitaran ini. Ingatlah, menjaga alam sekitar bukan hanya sekadar satu moral, anda juga diberi pahala kerana menjalankan amanah untuk menjaga dan mentadbir alam ini, dan mengelakkan kerosakan. Wallahu Ta'ala A'lam

Tiada ulasan: