Mengenai Saya

Foto saya
Kg. Morten, Malacca, Malaysia
Me and Allah knows myself best!!

Nak join bisnes internet? Rujuk di sini....

Selasa, Oktober 13, 2009

HR Marketing - Susu Kambing Hi-Goat

Assalamualaikum wbt,

Lama saya tak posting, hari ini saya tidak kemana-mana kerana kaki saya terseliuh semalam, dan hari ini terasa sakit sangat sehingga sukar untuk bergerak. Justeru, saya mengambil kesempatan untuk menulis tentang sebuah perniagaan yang diperkenalkan oleh sahabat saya. Walaupun, saya belum menjadi ahli (rasa ingin menjadi ahli sebelum ini), namun tetap akan saya berikan ulasan terhadap perniagaan ini.

HR marketing adalah syarikat yang memasarkan produk utamanya iaitu susu kambing yang dipekkan dalam bentuk serbuk, supaya ianya dapat tahan lama. Selalunya, kita minum susu lembu dalam bentuk serbuk, namun tidak banyak susu kambing dijual seperti itu, dan sangat sukar sebenarnya untuk berjumpa orang yang minum susu kambing. Yang hot pun, sabun susu kambing.

Secara general susu kambing adalah susu yang lebih baik daripada susu lembu, di bawah susu ibu. Sejarah membuktikan bahawa susu kambing menjadi amalan para anbiya' serta ulama. Mereka juga menternak kambing bukannya lembu. Banyak lagi kebaikan produk yang mana kalau saya nyatakan semua, maka akan sangat panjanglah posting ini. Secara keseluruhannya, saya berikan rating produk ini 10/10.

Mari kita lihat harganya pula. Harga biasa adalah RM36.00 sekotak/15 pek manakala sebagai ahli, anda dapat membeli dengan harga RM29.90 sekotak. Ini bermakna anda membelanjakan sebanyak RM2 untuk segelas susu kambing (200ml). Saya membuat beberapa penilaian produk yang ada.
- HPA menjual susu segar (bukan powder) dengan harga RM7 sebotol/250ml
- Rata-rata yang menjual susu segar ternakan sendiri (bukan syarikat besar) adalah berharga dalam lingkungan RM5-RM7 sebotol/250ml.
Maka, harga yang diletakkan oleh HR Marketing adalah harga yang munasabah dan menarik. Rating saya juga adalah 10/10.

Seterusnya adalah marketing plannya. Kepada ahli HPA, anda dapat melihat resemblance atau kesamaan sistem yang digunakan. Mudahnya, sistem pemasaran dan pembahagian bonus adalah berdasarkan prestasi pembelian produk (menggunakan sistem PV~Point value). Ini adalah salah satu daripada point penting dalam kesahihan MLM yang sejati.
- Untung runcit sebanyak 20%, margin yang common dan dibenarkan.
- Kenaikan Pangkat dan bonus berdasarkan prestasi pembelian diri dari 5% ~ 20% (Executive), tidak menumpukan kepada mencari downline, walaupun tiada downline pun boleh naik pangkat (tapi hingga pangkat 20% sahaja)
- Kenaikan pangkat seterusnya, dari 29% ~ 45% memerlukan downline sekurang-kurangnya berpangkat Executive. Advantage bagi yang mempunyai downline. Tidak perlu ramai sangat, maksima 15 Executive.
- Bonus Kemajuan Generasi. Bonus ini dikira daripada prestasi downline anda. Banyak mereka dapat, banyak juga anda dapat.
Bonus yang lain-lain tak dapat saya ulas kerana kurang faham. Melainkan jika saya telah mendapat penerangan daripada pihak mereka barulah dapat saya ulas. Untuk mendapatkan bonus-bonus tersebut, syarat pembelian sebanyak 4 kotak atau 60PV. Ini untuk memastikan bahawa bisnes ini betul-betul mampu memberikan pulangan kepada ahli.

Namun kesimpulannya, pelan pemasaran mereka amat meyakinkan saya.

Tiada ulasan: