Mengenai Saya

Foto saya
Kg. Morten, Malacca, Malaysia
Me and Allah knows myself best!!

Nak join bisnes internet? Rujuk di sini....

Isnin, Oktober 19, 2009

Tickerbar, Webiz2u, DapatWang dan Shamelin

Assalamualaikum wbt,

Hari ini saya menyelongkar spam e-mail saya untuk melihat e-mail2 iklan yang saya terima. Dan dapatlah saya tangkap beberapa untuk saya ulas kesemuanya.

1) GreenHorse Tickerbar

Laman web utama : tickerbar.info
Jenis : Internet based, Paid to Surf
Status : Scam!!!

Nama lama adalah greenhorse. Cara untuk sertai adalah dengan cara download dan install program yang mereka sediakan. Kemudian kita disuruh untuk refer kepada orang lain agar turut sama install tickerbar mereka. Kita dibayar selama mana kita log in ke internet. Semuanya free belaka.

Tapi, jaga-jaga. Walaupun free, ada udang disebalik mee.
- Tickerbar adalah adware. Rujuk sini, sini dan sini. Sayangi komputer anda daripada dicerobohi.
- Tiada bayaran walaupun sudah 7 tahun online. Banyak rungutan daripada ahli. Lihat sini, sini, sini, sini, sini, dan sini.
- Bertukar nama daripada greenhorse.com ke trickerbar.info.

Toksah le cuba-cuba nak join. Memang free, tapi privacy anda tergadai, komputer anda diceroboh dan e-mail anda akan dilambakkan dengan spam.

2) Webiz2u Online Business

Laman Web Utama : www.webiz2u.com
Jenis : Internet based, Skim pyramid, binary
Bayaran : RM30
Produk : Risalah dan tips perniagaan
Launch : 1-11-2009
Saranan : Jangan join.

Web baru nak lancar, setakat ini baru 14 ahli berbayar. Tiada ulasan daripada luar yang dapat menampung ulasan saya, mkaa saya membuat ulasan ini dengan maklumat yang ada pada website tersebut.

Saya amat tidak menggalakkan untuk anda join web ini, kerana :
- 'Produk' yang didakwa produk, bagi saya bukanlah produk yang sebenar. Hanya bebrapa keping kertas risalah. Apakah perniagaan yang dimaksudkan juga adalah samar2. Saya khuatiri risalah itu hanyalah risalah untuk menjerat orang lain.
- Pelan pemasaran adalah sistem pyramid yang biasa kita lihat. Dapat duit dengan tajaan dan berlapis2.
- Yuran yang anda bayar adalah untuk menampung komisyen tajaan upline anda. Tiada belian ulangan menunjukkan bahawa komisyen penajaan adalah bergantung sepenuhnya kepada yuran yang dikutip. Maka, yang awal join, untung, yang lambat akan rugi.

3) DapatWang

Laman Web Utama : www.dapatwang.com
Jenis : Internet based, Paid per clicks.
Bayaran : Bronze - RM50, Silver - RM100 dan Gold - RM200
Produk : Tiada (ada bonus)
Launch : 1-10-2009
Saranan : Tidak digalakkan join.

Reason:
- tiada produk fizikal, hanya sebarkan website. Anda dibayar dengan setiap klik diwebsite anda.
- Jauh konsepnya daripada adsense dan PPC yang lain dimana kita dibayar dengan wang charge advertiser. Kita dikenakan yuran dan komisyen kita dibayar dengan kumpulan yuran tersebut.
- Website Whois - tidak dinyatakan malah dirahsiakan. Maka tiada juga syarikat. (Mudah untuk owner lari).

4) Shamelin (Jus Manggis)

Laman Web Utama : Tiada, laman web group seperti shamelin.biz, shamelin2u.com dll
Jenis : MLM
Bayaran : Minimum RM260 (6 botol)
Produk : Jus Manggis
Saranan : Boleh Join

Latar belakang kompeni agak kukuh, Shamelin Bina Sdn Bhd, milik penuh bumiputera di bawah Koperasi Shamelin Berhad.

Produk yang mahal (RM50 sebotol/250ml). Minum 30ml sehari, jadi boleh minum 8 hari. Kos sehari, RM6.25. Harganya mahal mungkin kerana kandungan serta kualiti yang tinggi. Jika anda mencari alternatif untuk merawat penyakit, kekal sihat dan tak kisah bayar mahal, maka belilah jus ini.

Belian ulangan akan berlaku menjadikan bisnes ini termasuk dalam golongan MLM. Terdapat stokis2 yang dilantik. Namun, tidak dinyatakan dinyatakan komisyen bagi belian peribadi, hanya ada komisyen daripada tajaan. Ini hampir meletakkan perniagaan ini hampir kepada sistem binary/pyramid.

(Kebanyakan bisnes MLM, bila masuk internet akan jadi merapu kerana kebanyakan yang masuk ikut internet ini nak kerja mudah, bukan memudahkan kerja.)

Tiada ulasan: