Mengenai Saya

Foto saya
Kg. Morten, Malacca, Malaysia
Me and Allah knows myself best!!

Nak join bisnes internet? Rujuk di sini....

Jumaat, Ogos 21, 2009

Ramadhan menjelma lagi : Gembiranya.............

Assalamualaikum,

Kepada para pembaca blog saya yang tidak seberapa ini, pertamanya saya ingin mengucapkan selamat menyambut kedatangan bulan Ramadhan Al-Mubarak, bulan yang dipenuhi berkah yang terhingga. Bulan Ramadhan adalah bulan yang paling ditunggu-tunggu bagi mereka yang ingin mengabdikan diri kepadaNya, namun bulan yang leceh bagi yang hanya melihat Ramadhan sebagai bulan yang kita perlu berlapar.

InsyaAllah, selepas sebulan kita berpuasa, kita akan berHari Raya. Namun, bukan itu yang utama. Apa yang penting (kerjasama... gurau je), persediaan untuk menyambut Ramadhan itu sendiri. Begitu istimewanya Ramadhan ini hingga Allah menempatkan satu malam yang nilainya seperti 1000 bulan (83 tahun). Sama-samalah kita mencari malam ini.

Secara peribadi, saya sangat gembira tika datangnya bulan Ramadhan ini. Inilah bulan untuk saya memperbanyakkan amalan, setelah banyak masa yang telah saya bazirkan sebelum. Inilah juga bulan yang seringkali manusia lalai walaupun dijanjikan berbagai pahala dan ganjaran.

Bulan pesta ibadah seringkali disalahtafsir menjadi bulan pesta makan. Bazar Ramadhan tumbuh bagaikan cendawan. Tidak salah untuk berbelanja diluar, namun, jangan sampai membazir.

Kebetulan juga, hari ini adalah hari memperingati al-quds (21 ogos). Walaupun kita jauh daripada mereka, hendaklah kita beringat akan kesengsaraan yang mereka alami. Sekiranya kita tak dapat menghadirkan diri membantu mereka disana, cukuplah dengan memberikan sumbangan kita kepada mereka melalui badan2 yang diiktiraf dan dipercayai. Jika sukar untuk keluarkan duit, maka berikanlah doa kepada mereka. Terutamanya dibulan Ramadhan ini.

Akhir kalam, sama-samalah kita mengambil peluang keemasan ini untuk menambahkan amalan kita dan semoga kita keluar daripada bulan tarbiyah sebagai seorang muslim dan mukmin yang lebih baik. Wallahu Ta'ala A'lam

Tiada ulasan: