Mengenai Saya

Foto saya
Kg. Morten, Malacca, Malaysia
Me and Allah knows myself best!!

Nak join bisnes internet? Rujuk di sini....

Khamis, Februari 19, 2009

Pengkomposan - Mari kurangkan sampah (Part 1)

Assalamualaikum,

Pada kali ini, lain angin, lain topik. Saya bawakan topik alam sekitar. Apa relevensi topik ini dengan tujuan blog ini? Sebenarnya, menjaga alam sekitar ini juga adalah sebahagian dari Islam, di mana kita sebagai khalifah hendaklah menjaga alam ini daripada dimusnahkan oleh tangan kita sendiri. Dan saya juga sebagai pelajar jurusan kejuruteraan yang 'specialize' dalam 'industrial environmental engineering' merasa terpanggil untuk menjalankan kerja murni ini dalam bentuk penulisan.

Kebetulan, kumpulan kami diberikan satu tugasan padang (fieldwork) untuk mengkaji sisa buangan di UTP untuk mengesahkan adakah pengkomposan sesuai atau tidak dijalankan di UTP. Apa itu pengkomposan? Baja kompos pernah la dengar.

Untuk memahami tentang pengkomposan, biar saya berikan sedikit asas dan faedah pengkomposan dahulu.

Samada kita sedar atau tidak, kita banyak menghasilkan sisa pepejal setiap hari. Apa yang kita lakukan adalah masukkan sampah ke tong sampah, tunggu hingga penuh dan tunggu lori sampah datang ambil. Itu amalan biasa di Malaysia. Dan, apa yang terjadi kepada sampah itu? Ianya akan diangkut ke tempat pelupusan sampah atau 'landfills'. Antara yang terkenal adalah Bukit Nanas dan Bukit Tagar. Ini juga amalan biasa di Malaysia.

Namun, sedarkah kita bahawa tapak pelupusan sampah tidak akan selamanya dapat menampung sisa yang kita hasilkan. Lambat laun, tapak ini akan penuh dan perlu dibuka tapak lain. Maka, ruang untuk manusia hidup semakin kecil lagi.

Kesedaran yang semakin tinggi terhadap penjagaan alam sekitar telah membuat kita mencari jalan untuk mengatasi masalah ini. Apa jalan yang terbaik? Mengikut 'hierarki' dalam pengurusan sampah, yang tertinggi/terutama adalah pengurangan dari sumber. Ini bermaksud, kita perlu kurangkan buat sampah!! Hmm.. susah? Jadi, kita turun ke bawah. Kemudian, jika nak kurangkan susah, kita 'recycle atau reuse' sampah.

'Recycle' telah banyak dibincangkan dan yang popular adalah 'paper' lama, tin kosong dan botol kosong. Kumpul dan jual. Namun, bagaimana dengan sisa makanan dan sisa laman? (daun-daun kering dan rumput-rumput). Untuk dua sisa ini, kita ada cara yang sesuai iaitu pengkomposan. Cara ini akan menukarkan sisa tersebut kepada bahan yang rupanya seperti tanah yang sangat bermanfaat buat kita iaitu :
1) Sebagai nutrien kepada tanah dan tanaman
2) Boleh dijual (current market RM3-6 sekilogram) atau guna sendiri sekiranya kita mengusahakan kebun kecil di belakang rumah.
3) Membantu kerajaan mengurangkan perbelanjaan untuk menguruskan sisa pepejal (di PJ, DBPJ telah menjimatkan RM40 juta setelah penduduknya mengamalkan pengkomposan di rumah)
4) Sebagai sumber pengajaran kepada anak-anak supaya menyayangi alam sekitar.

Sebenarnya, pengkomposan tidaklah menghapuskan keseluruhan masalah sisa pepejal. Ini kerana, bukan semua sisa harian dapat di kompos. Ada juga yang terpaksa dilupuskan di tapak pelupusan sampah atau 'incinerator' (tempat pembakaran). Sekurang-kurangnya, ianya dapat mengurangkan penghasilan sampah.

Selanjutnya, tentang cara untuk mengkompos, resepi kompos dan sebagainya akan saya sambung di bahagian kedua. InsyaAllah.

Tiada ulasan: