Mengenai Saya

Foto saya
Kg. Morten, Malacca, Malaysia
Me and Allah knows myself best!!

Nak join bisnes internet? Rujuk di sini....

Ahad, Februari 01, 2009

Belukarduit.blogspot.com - Software yang tidak wujud

Assalamualaikum,

Bosan-bosan, saya buka laman web iklanpercuma.com. Hanya ingin melihat bisnes internet (Menipu dan yang tak menipu) yang wujud. Akhirnya saya tertarik dengan satu konsep baru. Apakah itu? Haha...

Buat duit dengan blog. Sebelum itu, ingin saya tegaskan, tak payahlah buka blog tu dulu, baca review saya dulu sebelum tertipu.

Owner mendakwa yang dia ada satu software yang boleh menarik duit semasa pelawat melawat blognya. Kononnya, pelawat akan di cas pada line telefon diorang sepertimana laman web porno berfungsi kerana mereka telah memasang software pada blog mereka yang membolehkan ianya berlaku. Dan diakhirnya, owner meminta bayaran sebanyak RM80 sekiranya inginkan software tersebut.

Apa yang menarik perhatian saya adalah, adakah wujud software sebegini dan bagaimana ianya berfungsi. Siapa yang membuat software sebegini?

Menjadi kelaziman saya, apabila saya ingin mendapatkan kepastian samada ianya scam atau tidak, saya menaipkan nama laman web tersebut dan ditambah dengan perkataan 'scam' (penipu atau yang seangkatan dengannya) di google. Akhirnya, keluar list beberapa forum yang menceritakan tentang sistem yang scam ini. Baguslah, ada testimoni dan hujah untuk membuktikan bahawa sistem itu benar-benar scam. Namun, ada juga yang defend (sebab dia dah terkena).

Mari saya bongkarkan sistem ini:
1) Owner mendakwa bahawa software penarik duit ini telah dipasang pada blognya. Menjadi kehairanan saya, selama saya menggunakan blog ini, habis semua ceruk pelusuk blogger telah saya selongkar, namun tak jumpa cara untuk 'embed'kan external software dalam blog. Yang boleh hanyalah memasukkan google adsense, widgets dan link. Secara ringkasnya, kesemua ini adalah berasaskan website bukannya software. Kalau betullah, macam mana dia buat?

2) Saya buka blog orang lain yang juga mempromosikan bende yang sama (dan yang tukang defend kat forum sebab dia dah tertipu). Bila saya buka, aik, sama je isinya. Ayat yang sama, penerangan yang sama, widget yang sama. Konsep ini sama dengan bisnes yang internet yang saya pernah terkena iaitu, datatyper. Ingatkan jadi typist, tapi rupanya diajarkan kepada kita bagaimana cara dia menipu kita supaya kita menipu org lain. Dan dalam blog2 diorang ni takde isi lain selain daripada penerangan menipu tu je. Ini bukannya fungsi sebenar blog. Senang cerita, blog macam ni adalah blog sampah.

3) Apa sebab dia nak jual software tu? Adakah nak membantu orang lain untuk kaut duit juga. Kalau nak tolong, patutnya bagi free la, sebab nanti pendapatan tu datang daripada syarikat telekomunikasi. Situasi ini mengingatkan saya pada bomoh tarik duit. Kalau bomoh tu terer tarik duit, kenapa tak tarik duit sendiri. Kenapa nak cas orang lain untuk tarikkan duit dia. (Kata bomoh tu, kalau buat kat diri sendiri tak jadi). Lumrah manusia, kalau bende tu membawa keuntungan kepada dia, dia tak nak share (melainkan kena share baru dapat keuntungan, ie MLM, skim piramid). So, bagi saya tak logik la nak jual software ni jika penjualan software itulah keuntungannya bukan aplikasinya.

So, rasanyalah kan, kalau kita beli, apa yang kita dapat? Software, bukan.... Kita akan dapat satu panduan bagaimana untuk menipu orang lain, sepertimana dia menipu kita. Oleh itu, janganlah mudah tertipu dengan sistem yang kononnya canggih, tapi rupanya dah lapuk (bagi saya yang mempunyai pengalaman dalam bidang penipuan internet ini) cuma ditambah kosmetik dan penyedap bahasa untuk memperdaya orang. Bak kata forumer yang saya lawat, duit RM80 tu daripada diberikan pada si lahabau tu, baik sedekah kat masjid. Kaya juga kita (dengan pahala).

Wallahu Taala A'lam.

Tiada ulasan: