Mengenai Saya

Foto saya
Kg. Morten, Malacca, Malaysia
Me and Allah knows myself best!!

Nak join bisnes internet? Rujuk di sini....

Isnin, Februari 02, 2009

Niat Solat : Kenapa susahkan diri

Assalamualaikum,

Islam tidak susah, dan Allah tidak mahu susahkan hambanya. Tetapi, kita pula yang menyusahkan diri sendiri.

Dah banyak orang yang saya jumpa bersusah payah memulakan solatnya. Pernahkah anda jumpa orang yang ketika berniat, dia angkat tangannya untuk takbir, tiba-tiba dia berhenti dan mula niat semula. Berkali-kali seolah-olah niatnya tak pernah jadi atau betul. Ada yang berbunyi (sebab bisikannya kuat, saya boleh dengar disebelah):
"Usolli.. Usolli... Usolli..."
Ada pula yang niat dah lengkap dah, tapi bila takbir je, dia batalkan dan mula balik. Ianya berulang-ulang sehinggalah imam hampir nak rukuk.

Saya pelik, apa yang menyebabkan mereka susah sangat nak pasang niat. Mungkin mereka inginkan kesempurnaan niat itu semasa takbir, kerana dulu kita belajar, masa takbir hati kena niat dengan betul (memang betul). Itu yang susah tu, nak niat dalam hati. Sampai berulang-ulang.

Kemudian, saya tonton salah satu vcd ceramah Ustaz Ismail Kamus tentang solat. Dalam ceramah tersebut, Ustaz Ismail Kamus mengutarakan permasalahan yang sama.

"Orang Melayu ni pelik betul, masa nak angkat niat, Usolli.. Usolli.. Usolli.. tak masuk-masuk pulak niat dia. Kesian.. orang melayu" (lebih kurang katanya)

Menurut ustaz Ismail Kamus tak payah nak ulang-ulangkan niat tu semata-mata nak dapat masuk. Cukup baca niat sekali, takbir sekali dan teruskan solat. Kerana sebelum solat dah niat pun sebenarnya.

Kita datang masjid untuk apa? Untuk solatkan? Nak solat apa? Solat Maghrib ke, Isya' ke? Haa kan dah niat tu. Secara tak sedar kita dah niat dah pun. Malah, kalau kita tak sempat, imam dah tahiyat akhir, sambil sedang menuju ke saf, lafaz niat (kerana lafaz niat itu rukun), sampai terus takbir dan ikut imam. Namun, jika sempat ikut dari awal, lafazkan niat dengan penuh dan tartil dan hayatilah maksudnya dalam takbir untuk mendapat kesempurnaan niat. Jangan nak ngelat.

Oleh itu, kalau sesiapa yang membaca artikel ini mempunyai tabiat ini atau ada kawan yang kita kenal bertabiat seperti ini, ghentikan le. Mengganggu orang sebelah nak khusyuk je. Rasa 'annoyed' pulak saya bila solat sebelah orang yang macam ini. Sekadar penyampaian dan peringatan.

Wallahu Ta'ala A'lam

Tiada ulasan: