Mengenai Saya

Foto saya
Kg. Morten, Malacca, Malaysia
Me and Allah knows myself best!!

Nak join bisnes internet? Rujuk di sini....

Ahad, Februari 01, 2009

Bisnes #6 - Dana bantu-membantu

Assalamualaikum,

Mungkin ini bisnes yang terakhir untuk saya share dengan anda. Bisnes jenis antara yang paling banyak mengalir di internet dan masih lagi berterusan berlegaran di laman web pengiklanan seperti iklanpercuma.com. Kata kuncinya adalah dana, bantu-menbantu, sedekah, jariah dan yang seangkatan dengannya.

Nampak macam jujur dan baik namun sebenarnya sistem ini adalah jelmaan semula satu sistem lapuk iaitu surat berantai. Pernah terima? Kakak saya pernah terima. Surat itu mendedahkan testimoni orang yang menyertai rangkaian tersebut kononnya mereka berjaya menyelesaikan hutang dan hidup senang kerana bersedekah dan kemudiannya menyuruh kita untuk bersdekah padanya dan menghantar kepada orang lain pula supaya orang yang menerima akan bersedekah pula pada anda. Konsep bantu-membantu ini telah dikosmetikkan supaya nampak halal dan murni, iaitu dengan meletakkan ayat-ayat al-quran, hadis dan amaran bahawa Allah melihat anda menipu. (Memang pun).

Bagi saya, saya amat tidak setuju dengan sistem ini. Kerana konsep sedekah yang sebenar telah dieksploitasikan. Mereka mendakwa bahawa program mereka halal dan berlandaskan pada keikhlasan, namun basa basi mereka salah dan menyimpang daripada konsep sedekah.

Dua point dalam sedekah :
1) Siapa penerimanya. Sebaiknya adalah kepada golongan fakir yang sebetulnya memerlukan bantuan kewangan. Juga sedekah itu perlulah sampai kepada tujuan yang baik, contohnya, derma tabung gaza-palestin. Dalam sistem ini, penerimanya mungkin sahaja orang yang dah cukup makan pakainya, tapi masih tamakkan harta dan mengharapkan belas ihsan orang lain. Walaupun ada hutang, masih belum bangkrupkan? (Kalau dah bangkrup, boleh minta wang zakat)

2) Konsep ikhlas dalam bersedekah. Walaupun dalam sistem ini ditekankan konsep ikhlas, namun dalam perlaksanaannya tidak menampakkan ciri-ciri keikhlasan. Cuba kita renung balik, orang yang ikhlas bersedekah adalah orang menghulurkan duit tanpa mengharapkan apa-apa balasan daripada si penerima, samada dalam bentuk duit, ataupun penghargaan. Apa yang diharapkan hanyalah, ganjaran pahala daripada Allah dan redhanya. Insyaallah, jika benar-benar ikhlas, Allah akan memberi ganjaran pula kepada kita, dibukakan pintu rezeki.

Jika kita mengharapkan orang lain akan bersedekah kepada kita setelah kita bersedekah pada orang lain, menunjukkan bahawa kita tidak ikhlas sebenarnya. Kerana seolah-olah kita dipaksa untuk bersedekah untuk mendapat ganjaran. Bagaikan kita tidak yakin bahawa Allahlah yang memberi rezeki kepada kita. Andainya tiada siapa yang menyumbang kepada kita, apa hati kita akan berkata. Tepuk dada tanya iman (Itupun kalau masih ada).

Walaupun sekecil mana pun duit yang diperlukan untuk menyumbang, yang kononnya tak membebankan untuk join, namun perasan tak kita, berapa duit yang kita sumbangkan ke tabung masjid ketika solat Jumaat? Samada RM1 atau cuma tolak tabung ke tepi je (peringatan buat diri saya juga). Kalau ada yang masuk RM50 pun orang yang kaya atau berada. Nah, sekarang dapat lihat tak setakat mana keikhlasan kita? Kalau nak masukkan duit dalam tabung masjid pun teragak-agak, inikan pula nak bantu-membantu! Lupakanlah.

Bagi saya konsep takaful yang ada sekarang ini lebih menepati konsep tolong-menolong (kerana takaful itu sendiri bermaksud bantu-membantu). Dalam konsep takaful, kita memasukkan sejumlah wang kedalam dana takaful yang besar. Sekiranya, salah seorang penyumbang menerima kemalangan, maka sebahagian dana tersebut akan diberikan pada si malang tersebut. Secara tidak langsung, penyumbang lain telah membantu si malang tersebut, dan insyaallah mendapat pahala. Sekiranya kita pula yang sakit, dana tersebut akan diberikan kepada kita pula dan secara tak langsung orang lain telah menolong kita. Dan kebanyakan syarikat takaful akan melaburkan sebahagian daripada dana dalam perniagaan yang halal, dan keuntungannya akan dibahagikan kepada semua penyumbang setelah tempoh matang. Dengan ini, semua orang dapat dibantu, si malang dan si nasib baik.

Nah, inilah kekeliruan yang telah dimainkan oleh orang Islam yang menjual agama untuk mendapatkan keuntungan. Menggunakan agama dan ayat al-quran untuk menjadikan rencana mereka halal. Sama-samalah kita fikirkan. Semoga kita dapat berfikir dengan waras.

Wallahu Ta'ala A'lam.

Tiada ulasan: