Mengenai Saya

Foto saya
Kg. Morten, Malacca, Malaysia
Me and Allah knows myself best!!

Nak join bisnes internet? Rujuk di sini....

Khamis, September 11, 2008

Menjaharkan zikir selepas solat

Sedang sedap-sedap menaip semalam, tiba-tiba, tup!! Blackout. Arghh!! Dah panjang saya menaip tiba-tiba lak putus. Walaupun kecewa tetapi kena redha. Setiap peraturan Allah pasti ada hikmahnya. Supaya saya pendekkan rencana kot.

Semalam juga saya belek-belek kitab Hadis Sahih Bukhari, Jilid 1-4, keluaran Klang Book Center dan berjumpa dengan sepotong hadis yang boleh menjawab pertikaian seorang pemuda kepada saya ketika saya pulang ke kampung dahulu. Dia mempertikaikan amalan di Malaysia di mana selepas solat imam dan para jemaah akan berzikir bersama secara kuat kerana dia mendakwa bahawa ulama'-ulama' di mekah berfatwa bahawa zikir selepas solat tidak dijaharkan dan ada hadis yang mengatakan bahawa Rasulullah berzikir secara senyap. Saya tidak menjawab pada ketika soalan itu ditanya kerana saya tidak pasti dengan jawapannya. Namun, inilah jawapannya:

Diceritakan oleh Ibnu Abbas R.A,"Sesungguhnya berzikir dengan mengeraskan suara setelah selesai solat fardhu, ada dilakukan di zaman Nabi S.A.W. Kata Ibnu Abbas meneruskan, "Aku tahu setelah orang-orang selesai solat wajib, saya dengar begitu"
(Hadis 459, Bab Azan, Jilid 1)

Hadis di atas menafikan pendapat bahawa berzikir secara berjemaah selepas solat jemaah adalah bidaah. Hadis yang mereka kemukakan dan hadis ini kedua-duanya sahih. Oleh itu, sepatutnya tiada pertelingkahan kerana kedua-duanya berlaku dizaman Rasulullah S.A.W. Oleh itu tiada salahnya samada hendak dijaharkan atau tidak.

Dalam hal feqah, memang terdapat banyak perkara khilaf antara ulama' dahulu dan kini. Atas sebab itu, maka terdapat 4 mazhab utama. Kita mengaku mengikut mazhab Syafie, maka ikutilah. Dan orang yang memegang mazhab lain perlu menghormati pegangan mazhab lain. Ini tidak, beberapa golongan seperti wahabi (kini) cuba menimbulkan pertelingkahan dengan mengatakan tiada bidaah hasanah. Semua bidaah itu sesat, sampai dikatakan imam syafie juga tidak betul. Hanya pegangan mereka sahaja yang betul.

Tiada masalah berkhilaf dalam bab feqah selagi mana setiap pandangan itu mempunyai hujah yang kukuh. Namun amalan-amalan yang tidak ada dalil (biasanya adat orang melayu yang diambil daripada agama lain seperti bersanding) sepatutnya perlu ditolak sama sekali. Hanya perkara perkara dasar seperti kewajipan berdakwah dan berperang, hukum-hakam yang termaktub jelas dalam Al-quran yang tidak perlu dibahaskan, malah perlu diutamakan daripada berbahas tentang perkara-perkara kecil. Tidak perlu heboh satu dunia untuk membincangkan adalah bangkai nyamuk adalah najis atau tidak, sedangkan umat Islam di Palestin masih menderita.

Saya juga solat dibelakang imam daripada timur tengah dan mereka berzikir sendirian setelah selesai solat. Saya hormati pegangan mereka dan turut sama zikir secara sendiri. Dan mereka juga tiada masalah jika berada dibelakang imam yang menjaharkan zikir. Tidak seperti beberapa golongan yang suka menghukum orang lain sesat kerana mengamalkan bidaah.

Oleh itu, hentikanlah perbuatan bertelingkah atas perkara khilaf dan tumpukan pada perkara umat yang lebih penting iaitu dakwah dan jihad. Pertelingkahan ini hanya akan merugikan umat dan menyebabkan puak kuffar ketawa berdekah-dekah. Sekian, peringatan untuk diri saya dan anda. Wallahu Ta'ala A'lam.

Tiada ulasan: