Mengenai Saya

Foto saya
Kg. Morten, Malacca, Malaysia
Me and Allah knows myself best!!

Nak join bisnes internet? Rujuk di sini....

Jumaat, Oktober 31, 2008

Jangan cepat mengalah

Assamualaikum,

Rumblings saya untuk hari jumaat yang indah dan mulia ini. Manusia akan dan sering menghadapi masalah dan gagal. Tiada siapa yang tidak pernah diuji. Samada orang kafir, orang Islam, alim ulama, pemimpin semuanya akan diuji. Sesuai dengan firman dalam surah Al-Ankabut (29:2-3)

"Adakah mereka fikir mereka akan dibiarkan berkata "Kami beriman" sedangkan mereka tidak diuji. Kami telah menurunkan ujian kepada kaum sebelum mereka, dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui siapa yang benar diantara yang salah"

Darjah atau kesukaran ujian yang menimpa berbeza bagi setiap orang berdasarkan keimanan dan kebolehan sesorang menerima ujian. Orang yang biasa menerima ujian yang biasa, orang yang alim menerima ujian yang sangat teruk, malah orang kafir seolah-olah tidak menerima ujian dan senang-lenang. Adakah Allah tidak sangat pada hambanya yang soleh dan bersikap tidak adil? Jika ini yang kita fikir, astaghfirullah. Kita salah.

Allah maha adil bagi semua hambanya. Cuma akal kita yang dangkal tidak dapat melihat keadilan Allah kerana kita selalu buruk sangka terhadap Allah dan tidak yakin.
1) Orang yang alim menerima ujian yang hebat. Kerana Allah ingin menguji keimanannya dan meningkatkan lagi darjatnya. Orang yang beriman, apabila makin diuji, makin kuat imannya kerana makin dekat dia dengan tuhannya. Makin pengharapan dan makin ibadahnya. Allah paling sayang pada hambanya yang tahan diuji.
2) Orang yang biasa menerima ujian. Mungkin Allah ingin menaikkan darjatnya ataupun Allah ingin menegur atas segala kesilapan yang hamba itu lakukan. Allah juga masih sayang pada orang ini.
3) Orang yang tidak ditimpa ujian, senang sentiasa. Jaga-jaga kerana orang ini akan mendapat kesusahan di akhirat kelak.

Saya juga banyak menerima ujian. Ada ujian yang saya hadapi dengan baik, ada yang kurang bijak. Namun Allah masih sayangkan kerana masih lagi mendapat nikmat iman dan rahmat. Kalau tidak, mungkin saya tidak menulis artikel seperti ini lagi. Ujian yang baru saya terima memberi impak yang sangat besar dan menjadi batu loncatan untuk menghadapi alam yang lebih mencabar. Saya dapat melihat ujian yang Allah berikan pada saya dengan ujian dalam akademik semasa di UTP hanyalah kecil jika hendak dibandingkan dengan masalah yang bakal saya hadapi di alam pekerjaan.

Besar atau kecil masalah itu memang berbeza bagi setiap orang berdasarkan pengalaman dan berapa besar dia melihat masalah tersebut. Yang paling penting adalah bagaimana kita menghadapinya. Adakah kita lari ataupun kita rempuh. Kalau kita lari, masalah itu akan terus mengejar walaupun anda seorang sprinter. Namun, jika kita hadapi masalah tersebut, samada kita gagal atau berjaya.

Namun, jika kita menghadapinya pula, jangan lupa untuk memohon doa pada Allah. Tanpa pertolongan Allah, walau sehebat manapun kita, kita boleh kecundang.

Gagal sekali bukan bermakna dunia ini sudah gelap dan tiada harapan lagi. Sebenarnya Allah masih sayangkan kita dan masih ingin memberi kita peluang. Namun kita sahaja yang tidak menyedarinya. Abang saya banyak mengajar erti kegagalan dalam hidup. Contoh pada dirinya membuka mata saya. Dia tidak pernah berputu asa walaupun sering gagal. Dan tak pernah malu kerana gagal. Malah bermuka tebal dengan orang yang akan mencemuhnya.

Ya, orang yang mencemuh. Biasanya kita takut untuk meghadapi orang yang sebegini. Jangan takut dengan cemuhan orang. Mungkin hari ini kita rasa rendah, hari esok kita akan lebih berjaya daripada mereka. Belajarlah menerima cemuhan orang dengan positive.

Semalam saya dapat berusrah dengan adik-adik Smart Group setelah lama tidak bersua. Salah seorang daripada merungut dengan satu subjek yang dikatakan susah dan bimang perlu extend. Terus saya mencelah, lebih kurang begini:

"Jangan terus mengalah, anta masih foundation, masih awal untuk mengalah. Jangan fikir yang anta akan gagal. Bawak berbincang lecturer dan dapatkan bantuannya. InsyaAllah dia akan bantu. Jika anta mengalah sekarang, bagaimana anta akan hadapi cabaran dan ujian sepertimana yang ana alami?"

Oleh itu, walaupun sebesarmana pun ujian yang kita hadapi, ingatlah, sebenarnya Allah masih sayang dan jika kita ada membuat kesalahan, Allah ingin mengingatkan kita. Ujian yang Allah timpakan pada saya mengingatkan saya untuk menjaga hubungan denganNya dan sentiasa bersikap positive. Akhir kalam, Jangan Cepat Mengalah.

Wallahu Ta'ala A'lam.

Tiada ulasan: